Пн–Пт: 09:00–17:00 brom@brom.ua

Всього один помах крила на 100 миль - цікавий факт про Андського Кондора

У безлічі галузей людської діяльності, серйозну роль відіграє таке явище як парусність. Причому мова не йде тільки про вітрильні судна.
Ось кілька прикладів.

  1. Підйомна сила літака визначається значною мірою парусністю, тобто співвідношенням площі крил і швидкості  повітряних потоків, що обтікають і дозволяє підняти в повітря багатотонну машину і успішно доставити пасажирів у пункт призначення.
  2. Життя парашутиста залежить від швидкості зниження, яка, в свою чергу теж визначається парусністю.
  3. Якщо не зафіксувати ворота гаража, і при виїзді зрадницьки подує вітер, то на кузові залишиться вм'ятина від удару.
  4. Штучні лякала або динамічні відлякувачі птахів, без гнучких крил, які тремтять на висоті під тиском вітру, стануть просто посміховиськом, від яких вони повинні захищати, а не засобом ефективної боротьби.

Саме про птахів сьогодні і піде мова. Точніше про андского кондора.

А один птах зміг пролетіти 160 км без помахів крилами

А їх розмах справді вражає – до 3 метрів (!). Найважчий літаючий птах у світі. Але навіть йому було б не під силу долати без посадки десятки кілометрів, якби не грамотне використання потоків повітря, що сходять від землі. Настільки, що кондор здатний проводити в небі години.
Щоб встановити цей рекордний факт, ученим довелося прив'язати до тіла птаха записувальні пристрої. Для тестів було вибрано 8 кондорів. Дивно, але усереднені дані приладів показали, що птахи проводять у польоті всього 1% часу, змахуючи могутніми крилами.

Кондори фактично не летять, а ширяють у повітрі, вміло лавіруючи і знаходячи невідомим нам способом, ділянки, де повітря постійно підштовхує їх вгору, дозволяючи економити м'язові зусилля. Повітряні потоки піднімаються від рівнин, гір, морів (ось чому при перельоті над морськими просторами авіалайнер відчутно трясе), чим і користуються кондори.

Звичайно велике значення має висота польоту.

Якщо взяти горобців, то вони фактично летять над землею, безперервно махаючи дрібними крильцями. Голуби і ворони змахують рідше і навіть можуть планувати перед посадкою, але лише кілька десятків метрів граничної висоти не дозволяють їм задіяти тепловий вертикальний рух повітря, як це роблять кондори.

Навіть "далекобійні" лелеки набагато менш ефективні, витрачаючи до чверті свого часу на рухи крил при міграції.
Між іншим, кондор не просто захотів потрапити в книгу пташиних рекордів. Надекономічний політ має цілком практичне значення. Це птах-стерв'ятник і іноді проходять години, перш ніж гострим поглядом кондор помітить збобич. Тут важливо зберегти зусилля, перед тим як приземлитися і поласувати знайденою їжею.
Ех, шкода, що вони не водяться в Україні. Зі своїми розмірами і страхітливим виглядом були б однозначно найкращими живими відлякувачами, наводячи жах на  місцеву дрібницю у вигляді шпаків, дроздів і дятлів та інших птахів, що пустують у садах і на городах.

P.S. І ще в тему. 24 червня 1982 року Boeing 747 British Airways влетів в хмару вулканічного попелу над Індійським океаном в районі острова Ява. За 90 секунд затихли всі 4 двигуна. Аеродинамічні показники авіалайнера-гіганта такі, що за кожні 15 км польоту, він знижується на 1 км. Таким чином в повній тиші Боїнг пролетів 100 км з 248 пасажирами на борту, поки героїчні спроби пілотів не дали можливість хоча б частково запустити двигуни і успішно здійснити посадку в аеропорту Джакарти. Адже на відміну від кондора, літаки махати крилами не можуть. Але зате здатні планувати. А значить є шанс…